logo (1)
logo (1)

ALGEMENE EN BIJZONDERE VOORWAARDEN

I. TOEPASSELIJKHEID

Op de door Travelexpo bvba (RPR Kortrijk – ON 0477.412.422) (hierna ‘Travelexpo’ genoemd) tot stand gebrachte verkopen of verhuringen, alsmede op de door haar verleende diensten en uitgevoerde interieurwerken zijn onderhavige algemene en bijzondere voorwaarden van toepassing.
Algemene of specifieke door de klant gehanteerde aankoopvoorwaarden worden door Travelexpo niet aanvaard.

Onze algemene en bijzondere voorwaarden gelden in elk geval boven deze van onze leveranciers, onderaannemers en klanten.
De klant aanvaardt de toepasselijkheid van onderhavige voorwaarden door het enkele feit van zijn opdracht.


II. ALGEMENE VOORWAARDEN

Art. 1 Prijsofferten
1.1. Prijzen, brochures, catalogi of voorstellen zijn vrijblijvend en zonder verbintenis van onzentwege.
1.2. Een bestelling moet uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard zijn vooraleer ons te kunnen verbinden, ook al is de offerte reeds getekend door de klant.
1.3. Onze aanbiedingen vervallen indien ze niet binnen 30 dagen door de klant aanvaard zijn.
1.4. Onze prijzen gelden af magazijn, exclusief belastingen en transportkosten.
1.5. Wordt een bestelling gedaan zonder voorafgaandelijke schriftelijke overeenkomst omtrent de prijs, dan wordt deze, ongeacht vroeger gemaakte offerte of berekende prijs, uitgevoerd tegen de prijs die geldt op het ogenblik van de uitvoering van de bestelling.
1.6. Indien na schriftelijke en ondertekende aanvaarding van de bestelling aanvullingen en/of veranderingen dienen aangebracht te worden aan de uit te voeren werkzaamheden, dan zullen deze bijkomend gefactureerd worden.
1.7. De kosten voor de aansluitingen van elektriciteit, water en gas vallen steeds ten laste van de klant.
 

Art. 2 Administratiekosten
2.1. Voor bestellingen onder 250 EUR wordt een toeslag van 15 EUR aangerekend voor administratiekosten.
 

Art. 3 Levering(termijn)
3.1. Onze aanbiedingen worden gedaan zonder verbintenis wat de leverings- en uitvoeringstermijnen betreft, die steeds bij wijze van inlichting worden opgegeven.
3.2. Het niet naleven van de leverings- en uitvoeringstermijn, indien niet werkelijk onredelijk en uitsluitend aan ons te wijten, kan geen aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding.
3.3. Wanneer de klant weigert de levering af te nemen of ons het leveren onmogelijk maakt, wordt het contract van rechtswege geacht ten zijne nadele te zijn ontbonden, dit alles benevens het recht op het conventioneel schadebeding zoals bepaald in art. 10.
3.4. De goederen worden verondersteld in ontvangst genomen en aanvaard te zijn in onze magazijnen, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk beding.
3.5. De overdracht van risico heeft plaats op het ogenblik van levering, dit niettegenstaande de clausule van eigendomsvoorbehoud.
3.6. De goederen reizen uitsluitend op kosten en risico van de klant, aan wie het behoort om in geval van schade of verlies het nodige voorbehoud te maken en het nodige verhaal uit te oefenen tegen de expediteurs, vervoerders enz.
 

Art. 4 Eigendomsvoorbehoud
4.1. De eigendomsoverdracht heeft slechts plaats na volledige betaling van het factuurbedrag in hoofdsom, met inbegrip van eventuele verhogingsbedingen, intresten en kosten.
4.2. Zolang de verschuldigde som niet volledig is voldaan, zal de klant de goederen met zorg behandelen en is hij niet gerechtigd ze te verkopen, in pand te geven of als zekerheid te gebruiken.
4.3. In geval van niet-naleving van dit verbod is een forfaitaire schadevergoeding van 50% van de verkoopprijs verschuldigd bovenop de verkoopprijs.
4.4. Worden de goederen toch aan een derde verkocht, dan komt het recht op de daaruit resulterende verkoopprijs in de plaats van de verkochte goederen.
 

Art. 5 Intellectueel eigendomsrecht
5.1. Alle ontwerpen, creaties, negatieven en reproductierechten blijven uitsluitend onze eigendom, zolang de afstand niet uitdrukkelijk op de factuur wordt vermeld.
5.2. Ze mogen onder geen enkele vorm worden gereproduceerd of meegedeeld aan derden.
5.3. Ze moeten ons, zonder kosten en in goede staat, teruggegeven worden op eenvoudige aanvraag.
5.4. Ingeval van schending van deze verplichting is de klant een schadevergoeding verschuldigd waarvan het minimum forfaitair is vastgesteld op 25% van de uiteindelijke contractprijs, het meer gevorderde door ons te bewijzen.
 

Art. 6 Overmacht
6.1. Onder overmacht wordt verstaan elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering van onze verplichtingen of die ons dwingt tijdelijk of definitief onze werken stil te leggen (bijv. ongevallen, oorlog, staking, brand, gebrek aan grondstoffen, muntontwaardingen, veranderingen in douaneregime enz.).
6.2. Travelexpo is ontlast van iedere verantwoordelijkheid in geval van overmacht.
6.3. Indien een geval van overmacht de levering onmogelijk maakt of derwijze bezwaart dat dit van merkbare invloed zou zijn, behouden wij het recht onze voorwaarden aan te passen of aan het contract te verzaken.
6.4. De tijdelijke schorsing van de werken door overmacht brengt van rechtswege en zonder vergoeding de verlenging mee van de uitvoeringstermijn met een periode gelijk aan de duur van de schorsing plus de tijd nodig om de werken te hernemen.
 

Art. 7 Klachten
7.1. De klant moet op het ogenblik van aflevering en/of opbouw de koopwaar onderzoeken op conformiteit en zichtbare gebreken.
7.2. Gebrek aan protest of voorbehoud brengt aanvaarding met zich mee.
7.3. Eventueel nazicht moet binnen drie dagen na ontvangst gebeuren; klachten moeten binnen dezelfde termijn aangetekend worden ingediend.
7.4. Geen enkele klacht is ontvankelijk wanneer de klant tot verwerking of doorlevering is overgegaan.
7.5. Voor verborgen gebreken gelden de wettelijke vereisten. Er is geen vermoeden van verantwoordelijkheid of kennis in ons hoofd.
7.6. Aanspraken op vrijwaring vervallen bij verwerking, verandering, herstel door de klant of derden, of door verkoop van het geleverde.
7.7. De garantieplicht beperkt zich tot vervanging of herstelling van de slecht bevonden goederen of prestaties.
7.8. Klachten inzake facturen zijn slechts geldig indien ze binnen acht dagen na factuurdatum schriftelijk aangetekend worden ingediend.
 

Art. 8 Betaling
8.1. Tenzij anders bedongen en schriftelijk bevestigd, zijn alle facturen betaalbaar op de maatschappelijke zetel van Travelexpo, contant en zonder korting, ongeacht de betaalwijze.
8.2. Het trekken of aanvaarden van wissels of andere verhandelbare documenten houdt geen schuldvernieuwing of afwijking van de voorwaarden in.
8.3. Tot het factuurbedrag behoort de kredietbeperkingstoeslag (max. 3%), die enkel mag worden afgetrokken bij betaling uiterlijk op de vervaldag.
8.4. Alle inningskosten, gerechtelijke en buitengerechtelijke, vallen ten laste van de klant.
8.5. Indien ons vertrouwen in de kredietwaardigheid van de klant geschokt wordt door gerechtelijke uitvoering of andere gebeurtenissen, behouden wij ons het recht leveringen op te schorten en waarborgen te eisen.
8.6. Bij weigering door de klant kunnen wij de bestelling annuleren, onverminderd onze rechten op schadevergoeding.
 

Art. 9 Wanbetaling
9.1. Alle sommen niet betaald op vervaldag brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verwijlintrest op gelijk aan de basisrente van de ECB verhoogd met 7%.
9.2. Bij niet-betaling na ingebrekestelling wordt het saldo verhoogd met 15% (min. €125 – max. €2500) als forfaitaire schadevergoeding voor invorderingskosten, bovenop gerechtskosten volgens het Gerechtelijk Wetboek.
9.3. Bij niet-betaling op de vervaldag worden alle nog verschuldigde bedragen onmiddellijk opeisbaar en vervallen krediettermijnen.
9.4. Na ingebrekestelling kan Travelexpo het contract ontbinden ten laste van de klant. Wij behouden het recht geleverde goederen terug te nemen zonder rechterlijke tussenkomst, naast het conventioneel schadebeding (art. 10).
9.5. Travelexpo kan bij wanbetaling nog niet geleverde orders annuleren of schorsen; dit wordt de klant aangetekend meegedeeld.
 

Art. 10 Conventioneel schadebeding
10.1. Bij vernietiging van een bestelling of ontbinding van de overeenkomst ten nadele van de klant (zoals bepaald in art. 3.3 en 9.4) is de klant een schadevergoeding verschuldigd van minimaal 20% – verhoogd tot 75% bij maatwerk – van de totale waarde van de bestelling.
 

Art. 11 Bevoegdheid
11.1. Alle betwistingen vallen onder de exclusieve bevoegdheid van het Vredegerecht te Izegem of de Rechtbanken te Kortrijk; enkel Belgisch recht is van toepassing.
 

Art. 12 Varia
12.1. Indien een artikel strijdig is met de wet, wordt enkel dat artikel als nietig beschouwd.


III. BIJZONDERE VOORWAARDEN TOEPASSELIJK BIJ INTERIEURWERKEN

Art. 1 Uitvoeringsvoorwaarden
1.1. Travelexpo zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
1.2. De klant draagt zorg voor tijdige en behoorlijke voorbereidingen zodat werkzaamheden niet vertraagd worden. De klant moet o.a. zorgen voor:
– vereiste vergunningen en goedkeuringen;
– vlotte toegang voor personeel en werktuigen;
– veilige opslagplaats voor materialen;
– gelegenheid voor aanvoer en afvoer van bouwstoffen;
– aansluitingsmogelijkheden voor elektriciteit, gas en water;
– gesloten bedrijfsruimte tijdens werken bij verbouwingen;
– beschikbaarheid van takel, lift of transportmiddel indien vereist;
– propere, vlakke en waterpas ondervloeren.
 

Art. 2 Verzekering
2.1. De klant sluit vóór aanvang van de werken een verzekering “Alle Bouwplaatsrisico’s” af, die zowel schade aan het onroerend goed als buitencontractuele aansprakelijkheid van Travelexpo en onderaannemers dekt, met afstand van verhaal.
 

Art. 3 Risico
3.1. De klant is bewaker van de werf en draagt alle risico voor beschadiging of verlies van bouwmaterialen, goederen, werken of werktuigen. Herstel of wederopbouw wordt in vrije rekening uitgevoerd.
 

Art. 4 Prijsbepaling
4.1. Interieurwerken worden uitgevoerd in vrije rekening, tenzij anders overeengekomen.
4.2. Bij eenheidsprijzen wordt de prijs bepaald o.b.v. effectief geplaatste hoeveelheden.
4.3. Meerprijs is verschuldigd bij:
– moeilijkheden of hindernissen niet te wijten aan Travelexpo;
– verticaal transport, tenzij inbegrepen;
– nood aan kraan, hoogtewerker, stelling enz. niet vermeld door klant;
– wachttijden of vertragingen buiten onze schuld.
4.4. Niet inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk bedongen:
– veiligheidscoördinatie en voorzieningen opgelegd nadien;
– energieprestatievoorzieningen opgelegd na offerte;
– beton-, kap-, metsel-, elektriciteits-, plamuur- en schilderwerken.
 

Art. 5 Meerwerken
5.1. Meerwerk omvat alle bijkomende werken of leveringen die niet in offerte of bestelbon staan.
5.2. Meerwerken worden geacht aanvaard na 8 dagen.
5.3. Wijzigingen moeten schriftelijk bevestigd worden; bij gebrek daaraan gelden mondelinge instructies van de klant als bewijs.
5.4. Wijzigingen beïnvloeden uitvoeringstermijnen.
5.5. Meerwerk wordt uitgevoerd in vrije rekening, tenzij vaste prijs overeengekomen.
 

Art. 6 Eénmalige oplevering der werken
6.1. Travelexpo vraagt bij beëindiging van de werken schriftelijk de oplevering aan. De klant antwoordt binnen 15 dagen.
6.2. Bij geen antwoord wordt oplevering geacht aanvaard te zijn.
6.3. Weigering moet schriftelijk en gemotiveerd zijn binnen 15 dagen.
6.4. Kleine onvolkomenheden (<10% van de hoofdsom) rechtvaardigen geen weigering.
6.5. Indien de klant niet deelneemt aan de oplevering binnen 15 dagen, wordt deze als verkregen beschouwd.
6.6. De oplevering geldt als aanvaarding en sluit verhaal wegens zichtbare gebreken uit.
6.7. Ingebruikname zonder oplevering geldt als aanvaarding.
 

Art. 7 Garantie – Aansprakelijkheid
7.1. De tienjarige aansprakelijkheid van art. 1792 en 2270 BW is van toepassing waar wettelijk voorzien.
7.2. Voor geleverde producten van derden geldt de fabrieksgarantie.
7.3. Lichte kleur- of maatverschillen die technisch onvermijdelijk of eigen zijn aan het materiaal gelden niet als gebrek.
7.4. Voor lichte verborgen gebreken geldt een waarborg van 6 maanden vanaf oplevering.
7.5. Op herstellingen geldt geen waarborg.
7.6. Waarborg beperkt zich tot vervanging van defecte stukken; verdere vergoeding is uitgesloten.
7.7. Waarborg geldt niet bij verkeerd gebruik, overmacht, fout van de klant of vorst-/vochtschade.
7.8. Waarborg vervalt bij niet-naleving van betalingsverplichtingen.
 

Art. 8 Facturering
8.1. Tenzij anders overeengekomen, wordt gefactureerd als volgt:
– 30% voorschot bij bestelling,
– 30% voorschot bij start van de werken,
– saldo bij oplevering.